Startsida

Pedagogiska Planeringar Åk 6


PEDAGOGISKA PLANERINGAR till kurserna i bild åk 6

Kurs: KONST 
Pedagogisk planering 

Ur läroplanens syfte
"Genom undervisningen ska eleverna få er­fa­ren­heter av visuell kultur i form av fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer."
 "Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin krea­tivitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt." 
"Genom un­der­visningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla idéer samt över­väga olika lösningar och tillvägagångssätt i det bildskapande arbetet."
"Undervisningen ska också ge eleverna möj­lig­heter att utveckla kunskaper om bilder i olika kulturer, både i nutid och his­to­riskt." 

Centralt innehåll LGR22
  • Teckning och måleri
  • Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
  • Konstbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
  • Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Mål
Du ska:
·         * Skapa en parafras av känd konstbild genom teckning, måleri eller blandteknik.   
      *Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.


Så här kommer vi att arbeta:
Intro om inspirerande bilder, konstbegreppet och val av konstbild.
·         Måleri/teckning /blandtekniker.

·         Presentation och redovisning av sin bild och originalbilden.





Kurs: DIGITAL BILD

Pedagogisk planering (PP)

Ur läroplanens syfte
”Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas.”
” Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där foto ingår.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa.”

Centralt innehåll LGR22
  • Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i bildmontage.
  • Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi.
  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.
  • Konstbilder och mediebilder från olika tider och kulturer.
  • Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
·      
Mål
Du ska:
·         * Lära dig grunderna i bildredigeringsprogrammet 3D paint.
·          *Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
·          *Skapa bilder med digitala tekniker och verktyg.
·          *Skapa förståelse för bildmanipulation.
·         * Lära dig konsthistoria.

Så här kommer vi att arbeta:
·        *Bildrättigheter vid lån av bilder.
·         *Redigeringsprogram 3D paint.
·         *Skapa digitala bildmontage med konsthistoriska porträtt.






Kurs: ”Arkitektur och teckning”

Pedagogisk planering (PP)

Ur läroplanens syfte

”Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas.”

”Genom undervisningen ska eleverna få er­fa­ren­heter av visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och miljöer.”

”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin krea­tivitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt.”

”Undervisningen ska bidra till att ele­verna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både i nutid och his­to­riskt.”

 

Centralt innehåll LGR22

  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.

·         Arkitektur från olika tider och kulturer.

·         Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.

Mål

Du ska:

·         Känna till olika arkitektoniska stilar och verk och dess funktion.

·         Förstå vad de olika perspektiven innebär.

·         Kunna teckna en bild i enpunkts-perspektiv.

Så här kommer vi att arbeta:

·         Titta på ppt om byggnadsverk från forntid till nutid och samtala om dessa.

·         Teckna ett rum i centralperspektiv.

·         Teckna en rutförminskning av historiskt byggnadsverk.


Kurs: ”Grafisk Design”

Pedagogisk planering (PP)
Detta ska du lära dig och utveckla:
Ur läroplanens syfte
”Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där design ingår.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bild­bud­skap utformas i olika medier.

Centralt innehåll LGR22
·         Förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
  • Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material
  • Ord och begrepp för att kunna läsa och samtala om bilders utformning
Mål
·         Förstå vad en logotyp är och hur de kommunicerar.
·         Förstå vad typsnitt är.
·         Teckna logotyper
 
Så här kommer vi att arbeta:
·         Intro film om grafisk kommunikation.
·         PPT med uppgift med logotyper
·         Skissa och designa en logga med ditt eget namn
·         Göra en egen logotyp på ditt namn



Kurs: EGET PROJEKT utifrån tema
Pedagogisk planering
Detta ska du lära dig och utveckla:
Ur läroplanens syfte
”I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer.”
” Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa.”
”Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.”
”Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet.”

Centralt innehåll LGR22
Bildframställning
• Framställning av berättande och informativa bilder.
• Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
• Återanvändning av bilder i eget bildskapande, till exempel i collage och bildmontage.
• Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
Redskap för bildframställning
• Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
• Verktyg för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, filmande och digital bildbehandling och hur dessa benämns.
• Plana och formbara material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten.
Bildanalys
• Konst-, och dokumentärbilder från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning
och budskap.
Mål
Du ska:
·     Utifrån ett tema göra en gestaltning/ett verk genom eget val av medie 
    ex teckning, måleri, collage, blandteknik, rörlig bild, foto, skulptur,
·         Diskutera det samtida konstbegreppet
·         Du skall skriva en PROJEKTBESKRIVNING

Så här kommer vi att arbeta:
·         Intro PPT om konstbegreppet
·         Planera och skriv projektbeskrivning
·         Skissa på din idé till din gestaltning
·         Skapa ditt verk
·        Redovisning och presentation av ditt verk

·         Utställning på skolan

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SLUT!

























Kurs: ”DESIGN” Förpackning (och stol)
Pedagogisk planering (PP)
Detta ska du lära dig och utveckla:
Ur läroplanens syfte
”Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där design ingår.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa.”
”Den ska också uppmuntra eleverna att ta egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och problemlösande sätt.”

Centralt innehåll LGR11
·         Teckning
·         Plana material och hur dessa kan användas i olika bildarbeten
·         Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning.
Mål
Du ska:
·         Designa en förpackning till en ny dryck
·         Designa en stol genom teckning.
  • ·   Presentera din produkt och visa funktion och uttryck.


Så här kommer vi att arbeta:
  • ·         Intro film  SLI –Designkontoret.
  • ·         Skissa och designa utsidan på en förpackning med logotyp och typsnitt.
  • ·         Färgsättning
  • ·         Skissa och designa en stol om du hinner skapa en modell.

Bedömning
I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar hur du:

·         arbetar med uppgiften som du tilldelas
·         använder material och verktyg
·         visar på att du har egna idéer
·         kan berätta om din produkt




Kurs: ”RÖRLIG BILD - FILM”
Pedagogisk planering (PP)
Detta ska du lära dig och utveckla:
Ur läroplanens syfte
”Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas.”
” Genom undervisningen ska eleverna få  erfarenheter av visuell kultur där foto och film ingår.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa.”

Centralt innehåll LGR11
·        Fotografering och filmande samt redigering i datorprogram.
·        Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning.
Mål
Du ska:
·        Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
·        Skapa bilder med digitala tekniker och verktyg.
·        Filma och redigera en film i grupp utifrån ett tema.

Så här kommer vi att arbeta:
·       Intro Rörlig bild
·       Filmhistoria
·       Manusskrivande
·       Redigeringsprogram
·       Filmande och redigering

Bedömning
I arbetsområdet bedöms på vilket sätt du visar hur du:

·       arbetar med uppgiften som du tilldelas
·       aktivt deltar i grupparbetet
·       använder de digitala verktygen
·       visar på att du har egna idéer