- Teckning och måleri
- Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
- Konstbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Kurs: DIGITAL BILD
- Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i bildmontage.
- Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi.
- Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.
- Konstbilder och mediebilder från olika tider och kulturer.
- Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Du ska:
Pedagogisk planering (PP)
Ur läroplanens syfte
”Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna
utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas.”
”Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av
visuell kultur i form av film, fotografi, design, konst, arkitektur och
miljöer.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin
kreativitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt.”
”Undervisningen ska
bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både i
nutid och historiskt.”
Centralt innehåll LGR22
- Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt
arbete.
- Olika element som bygger upp och skapar
rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg
och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
·
Arkitektur från
olika tider och kulturer.
·
Ord och begrepp för
att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.
Mål
Du
ska:
·
Känna till olika
arkitektoniska stilar och verk och dess funktion.
·
Förstå vad de olika
perspektiven innebär.
·
Kunna teckna en bild i enpunkts-perspektiv.
Så
här kommer vi att arbeta:
·
Titta på ppt om byggnadsverk från forntid till
nutid och samtala om dessa.
·
Teckna ett rum i centralperspektiv.
· Teckna en rutförminskning av historiskt byggnadsverk.
Detta ska du lära dig och utveckla:
Ur läroplanens syfte
”Genom undervisningen ska eleverna få erfarenheter av visuell kultur där design ingår.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt intresse för att skapa och kommunicera visuellt.”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier.”
- Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material
- Ord och begrepp för att kunna läsa och samtala om bilders utformning
· Förstå vad en logotyp är och hur de kommunicerar.
· Förstå vad typsnitt är.
· Teckna logotyper
Så här kommer vi att arbeta:
· Intro film om grafisk kommunikation.
· PPT med uppgift med logotyper
· Skissa och designa en logga med ditt eget namn
· Göra en egen logotyp på ditt namn
Kurs: EGET PROJEKT utifrån tema
- · Presentera din produkt och visa funktion och uttryck.
- · Intro film SLI –Designkontoret.
- · Skissa och designa utsidan på en förpackning med logotyp och typsnitt.
- · Färgsättning
- · Skissa och designa en stol om du hinner skapa en modell.