Startsida

LGR 22 - kursplan och betygskriterier

             
          KURSPLAN I BILD LGR22 
https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr22-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet?url=-996270488%2Fcompulsorycw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DGRGRBIL01%26tos%3Dgr&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa219f




          FILMER OM BILDÄMNET LGR 22




                                         





Kursplan - Bild   Skolverket 
Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som informerar, övertalar, un­der­håller och ger oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka eg­na åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga. 

Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
  • förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material
  • förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet 
  • förmåga att analysera samtida och historiska bilders innehåll, uttryck och funktioner

Centralt innehåll

I årskurs 1-3

I årskurs 1–3

Bildframställning

  • Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
  • Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
  • Återanvändning av bilder, till exempel i kollage.
  • Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.
  • Etiska frågor som kan uppstå vid framställning och användning av bilder i olika sammanhang.

Tekniker, verktyg och material

  • Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
  • Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.

Bildanalys

  • Samtida och historiska bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder och konstbilder.
  • Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar normer och stereotyper.
                 

I årskurs 4–6

Bildframställning

  • Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.
  • Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.
  • Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
  • Fotografi, film och annat digitalt bildskapande samt redigering av fotografi och rörlig bild.
  • Rättigheter och skyldigheter samt etiska frågeställningar vid användning av bilder i olika sammanhang.

Tekniker, verktyg och material

  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i två- och tredimensionella bilder, till exempel linjer, färg och hur kombinationer av dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.

Bildanalys

  • Konst- och dokumentärbilder samt arkitektur från olika tider och kulturer.
  • Mediebilder, till exempel reklam- och nyhetsbilder.
  • Bilder ur elevernas visuella kulturer som gestaltar identitet, grupptillhörighet och normer.
  • Hur bilder påverkar och förmedlar budskap. Ord och begrepp för att kunna samtala om bilders innehåll, uttryck och funktioner.




BETYGSKRITERIER I ÄMNET BILD

Betygskriterier för slutet av årskurs 6

Betygskriterier för betyget E i slutet av årskurs 6

Eleven framställer olika typer av bilder med delvis genomarbetade uttrycksformer.

I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt.

Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.

Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett enkelt sätt.

Betygskriterier för betyget D i slutet av årskurs 6

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betygskriterier för betyget C i slutet av årskurs 6

Eleven framställer olika typer av bilder med genomarbetade uttrycksformer.

I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett fungerande sätt.

Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som efter någon bearbetning leder framåt.

Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett utvecklat sätt.

Betygskriterier för betyget B i slutet av årskurs 6

Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betygskriterier för betyget A i slutet av årskurs 6

Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.

I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.

Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.

Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt.